Det er mørke skyer i horisonten, men Rune Storm har alltid vært klar til å gi seg i kast med utfordringene.

Administrerende direktør i Ruta Entreprenør, Rune Storm har vind i seilene. I et tøft klima tror han på to milliarder i år. Vi skal alltid opp og frem. Jeg tror aldri jeg kunne jobbet i en bedrift som hvert år gjorde det samme som året før. Gamle seiere er jeg veldig lite opptatt av. Vi skal opp og frem, og vi skal vinne, forteller Storm. 

Gjennom oppveksten har han gått under kallenavnet Stormen – en betegnelse som har kledd ham godt. Rune Storm har alltid kastet seg over utfordringer med full kraft. I år fyller vår Administrerende direktør i Ruta Entreprenør 60 år, og han innrømmer at Stormen har stilnet til et mer balansert nivå. Det betyr likevel ikke at det har blitt stille rundt Rune Storm.

I et krevende marked hvor mange har opplevd stillstand, har Ruta Entreprenør fortsatt å vokse. I 2024 ønsket vi hele 50 nye medarbeidere velkommen, og i 2025 sikter vi mot en omsetning på to milliarder kroner.

Vi merker jo at det er tøft i markedet, og vi kjenner på det – både i Oslo og i Trondheim. Men hvis det er én ting jeg har lært i livet, er det at du må tilpasse deg den situasjonen du er i. Og det har vi vært veldig dyktige på. Vi omstiller oss lett og har flere bein å stå på, så for oss ser det positivt ut fremover.

Rune Storm, Administrerende direktør i Ruta Entreprenør.

Administrerende direktør Rune Storm i Ruta Entreprenør. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Rune Storm vokste opp på Risvollan, i Norges største borettslag – en ekte blokkunge, som han selv kaller det. Barndommen var preget av lek og kreativitet, og han fant tidlig veier for å skape sine egne muligheter. Som eneste nøkkelunge i borettslaget sørget han for underholdning hjemme – enten ved å selge buljong gjennom vinduet eller arrangere hopp fra vinduet ned i pappesker mot noen kroner.

Interessen for mekanikk startet allerede i 13-14-årsalderen, da han begynte å skru på mopeder. Snart tjente han lommepenger på å demontere gamle sykler og selge delene. Dette ble også retningen han valgte videre, og han tok fagbrev som mekaniker. Selv om moren, som drev motebutikk i Trondheim, gjerne ville kle ham opp i stilige klær, trivdes han alltid best i gamle jeans og arbeidsklær.

Det han kanskje minst av alt forventet, var hvor godt hærens uniform skulle passe.

Militæret endret livet mitt. Jeg kom nok fra en litt rotløs tilværelse, og hadde jeg vokst opp i dag, hadde jeg helt sikkert fått en ADHD-diagnose. Jeg hadde ikke trodd at streng disiplin skulle funke så godt, men det passet meg skikkelig. Jeg likte det, forteller Storm. 

Administrerende direktør Rune Storm i Ruta Entreprenør. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Da Rune Storm startet i førstegangstjenesten, hadde han allerede en klar plan for veien videre. På denne tiden hadde Norge hatt en bataljon som en del av FNs fredsbevarende styrker i Libanon i flere år, og han ønsket å reise sørover for å bidra.

Det var en kjempeopplevelse å være der, og du fikk mange venner fra flere land. Vi ble jo skutt etter, og vi lå klare om nettene og hørte granatnedslagene komme nærmere og nærmere, men jeg vet ikke om det bare var for å skremme oss. Vi lå helt på grensen til Israel, og Saddam skjøt Scud-raketter mot Israel da han gikk inn i Kuwait, så da ble vi den første Norske troppen som var i skarp gassalarm siden andre verdenskrig. Vi satt i full gassutrustning i bunkers og stirret på et lite papir for å se om det skiftet farge. Det var ganske nervepirrende, det kan du si, forteller Storm. 

Militæret ble et vendepunkt for en litt rotløs ungdom fra Trondheim. På 80-tallet reiste Storm til Libanon for å bidra til FNs fredsbevarende arbeid i landet. Her (til venstre) på bilen Mad Max II. Foto: Privat

Tilbake i Norge ventet jobb som mekaniker og sveiser. 

Jeg jobbet et sted som het Hjeldes Mekaniske Verksted, som stort sett hadde harde og mange drittjobber. Jeg stod ute på ei isoporflåte i 20 minus og sveiset på Hurtigruta, gikk i møkkete kjeldresser og gjorde de verste jobbene. Samtidig var kompisene mine stort sett selgere, gikk i fine dresser og kjørte fin firmabil.

Jeg jobbet døgnet rundt, og jeg syntes det var dårlig at jeg skulle holde på sånn og tjene dårligere enn dem. Så da begynte jeg på kveldskurs i markedsføring samtidig som jeg jobbet, noe som ble en gamechanger – av med kjeldressen og på med salgsdressen, forteller Storm. 

Storm gikk fra industrigulvet til salgskontorene. I ukedagene reiste han landet rundt og solgte sveiseutstyr til skipsverft, og i helgene var han dørvakt på Trondheims heteste nattklubb, Bajazzo. Som selger i Sveisehuset ble han kjent med Bosch-selger Tarjei Finsrud. 

Det passet bra å samreise, og etter hvert ble vi to venner. Litt senere jobbet jeg for Dikema Stål, som solgte stål til Heimdal Byggsystemer, hvor Tarjei hadde fått selgerjobb. I 2004 var vi to i Barcelona på en UE-tur med HENT, og på flyet hjem ble vi, over noen glass vin, enige om at Norges to beste selgere måtte finne på noe sammen. Tarjei visste at jeg hadde kjøpt litt eiendom og holdt på med det, så han mente vi burde starte et eiendomsselskap sammen, forteller Storm. 

Da Rune Storm og Tarjei Singsaas startet selskapet, valgte de å kombinere forbokstavene sine – slik ble Ruta til. Målet var klart, Ruta skulle gjøre en solid entré i eiendomsbransjen. Men veien til suksess var ikke uten utfordringer, og de to gründerne møtte tidlig motvind.

Vi ble mer eller mindre latterliggjort i avisene fordi vi hadde betalt så mye for den første eiendommen vår, og vi fikk heller ingen til å bygge for oss, for det var ingen som hadde tro på oss. Etter hvert fant vi rett og slett ut at vi måtte etablere en entreprenør for å kunne ivareta våre egne prosjekter, så da sa vi opp jobbene våre begge to for å satse. Det var i 2007, og vi vet jo alle hva som skjedde året etter, da vi fikk finanskrisen rett i trynet. Vi gikk fra gode selgerjobber til å leve fra måned til måned. Jeg solgte familiebilen uten å si ifra til kona. Det var beintøft, forteller Storm. 

I 40-årene fikk Rune Storm for seg å sykle Trondheim-Oslo i det han selv mistenker var en midtlivskrise. Her Sammen med med-gründer i Ruta, Tarjei Finsrud. Foto: Privat

Ruta Entreprenør slet med å finne riktig retning i starten, men i 2009 kom vendepunktet. Selskapet valgte da å satse fullt og helt på større prosjekter og sluttet å ta privatoppdrag – en beslutning som skulle vise seg å bli avgjørende for videre vekst.

Vi kunne ikke holde på å bygge hjemme hos folk, og vi bestemte oss for å satse mot det offentlige. Det var vanskelig uten referanseprosjekter, men utfordringer trigger meg, og det gjorde meg enda mer motivert til å lykkes. Det har vært en viktig del av oppskriften vår hele tiden, en underdog-holdning som har fått oss opp og frem. Opp og frem – jeg må hele tiden ha bevegelse, bevegelse, bevegelse. Hvis vi står stille, blir det veldig kjedelig, sier Storm. 

For å få fotfeste i Trondheim startet Ruta å ta oppdrag i kommunene rundt. Røros, Selbu og Agdenes – Distrikts-Trøndelag ble erobret prosjekt for prosjekt, og i 2016 kom gjennombruddet på hjemmebane med kontrakten for ny Helsevakta ved St. Olav i Trondheim. 

Det var en milepel etter å ha bygget opp referansene våre i distriktet. Her viste vi at vi kunne være konkurransedyktige sentralt og utkonkurrere de største landsdekkende entreprenørene, forteller Storm entusiastisk. 

I 2020 oppnådde Ruta Entreprenør en historisk milepæl. Selskapet ble kåret til gasellebedrift av Dagens Næringsliv for tiende år på rad – som den første bedriften noensinne, uavhengig av bransje. Distriktsoppskriften fra Trøndelag har også blitt fulgt i Oslo: Prosjekt for prosjekt har vi bygget oss opp i randsonen, og med de rette referanseprosjektene på plass, har vi nå etablert oss solid i hovedstaden.

Sist sommer vant vi kontrakten om å bygge Kjelsås Omsorg + i Oslo, og den vant vi på kompetanse og gjennomføringsmodeller, ikke på pris. Det er vi stolte av. Omsorgsbygg og sykehjem er noe vi har hatt en klar strategi om å bygge oss opp på. Eldrebølgen har vært snakket om i årevis, og vi fokuserer på de segmentene som vi vet vokser mest. Det samme gjelder skole, sier Storm. 

Basert på omsetningen fra 2023 er Ruta Entreprenør for tiden nummer 39 på Byggeindustriens liste over Norges 100 største entreprenører. «Liten nok til å lytte – stor nok til å levere» er mottoet deres. 

Det mottoet var noe vi kom frem til på egen hånd etter et møte med en utbygger her i Trondheim. I møtet presenterte jeg Ruta, og det eneste fokuset mitt var å fortelle hvor store vi hadde blitt og hvor store vi skulle bli. Da vi var ferdige med møtet, sa han vi hadde møte med, at dette var veldig spennende, men at prosjektet hans kanskje ble litt for lite for oss. Etter møtet og kunden hadde gått, snudde jeg meg mot prosjektlederen min og sa «Dette er det dummeste jeg har gjort». Vi kan jo ikke sitte og skryte av at vi har blitt så store at vi mister en ordre på fem millioner kroner. Dette måtte vi gjøre noe med. Så da satte vi oss ned og skrev det slagordet: «Liten nok til å lytte – stor nok til å levere», forteller Storm. 

Ruta-logoen er også laget på huset, fra den gang konsernet hadde et eget mediebyrå i Ruta Media. Byrået lagde hjemmesider, musikkvideoer og HENT-magasinet før det ble oppløst. Ja, vi gjorde mye rart, humrer Storm.

Administrerende direktør Rune Storm i Ruta Entreprenør. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Selv har han aldri vært redd for å gjøre mye rart, og har kastet seg over alt fra fotball, stuping og bordtennis til svømming og langdistansesykling. De siste årene har han blitt kraftig bitt av golfbasillen. 

Jeg er ekstremt utålmodig, nesten på grensen til det latterlige, og sånn har jeg vært hele mitt liv. Jeg har prøvd tusen sporter, og har ikke blitt særlig god til noen av dem. Så snart jeg har begynt å få det til, har jeg hoppet til noe nytt, forteller Storm. 

Fellesnevneren for alle satsingene har vært full sats.

Rune Storm har opp gjennom årene drevet med mange forskjellige idretter. Her fra skisporet på 70-tallet sammen med søsteren Tove. Foto: Privat

Da jeg var i 40-årene fikk jeg det for eksempel for meg at jeg skulle sykle Trondheim-Oslo – sikkert en midtlivskrise – og det holdt jeg på med i noen år. Det ble tre turer fra Trondheim til Oslo på sykkel. En sånn tur er egentlig ikke en kondisjonsøvelse, først og fremst. Det handler om viljestyrke, om hvor mye du vil det og hvor mye du tåler. Jeg har nok en viljestyrke som kan ta meg dit jeg vil. Jeg ser ikke hindringene, og kaster meg bare på. Vi har en stor eiendomskonge i Trondheim som en gang sa at man bør ikke være for intelligent for å drive med eiendom, og det har han faktisk litt rett i. Jeg skal på ingen måte si at jeg er dum, men jeg har ikke den frykten som jeg kanskje ville hatt hvis jeg visste mer om hva jeg bega meg ut på, sier Storm med et smil. 

I år blir han altså 60, og selv om han på ingen måte har blåst fra seg, er det en roligere Storm som står ved Ruta-roret.

Jeg har nok modnet som person. Tidligere skulle alt skje på sekundet, og hvis det ikke gjorde det, var det torden og lyn. Omsider har jeg oppdaget at jeg har to ører og én munn, og nå lytter jeg mer enn jeg snakker. Før kunne jeg være ganske hard i tilnærmingen, men lederrollen har endret seg mye siden da. Du må være en god menneskekjenner, og bygge et godt lag rundt deg, og gi folk ansvar og støtte, forteller han.

Rune Storm møtte kona Grete på Moldejazz i 1993. Ekteparet jobber i dag begge i Ruta, men snakker aldri jobb hjemme. Her fra Rutas 10-årsjubileum og firmatur til Alicante. Foto: Privat

Bedriften har også modnet med årene. 

For fire-fem år siden hadde jeg 15 avdelingsledere som rapporterte til meg, og jeg så jo selv at jeg hadde blitt en flaskehals. Fra 2019 har vi omstrukturert og satt veldig fokus på å øke formalkompetansen i firmaet. Nå har jeg fire divisjonsdirektører som rapporterer til meg, jeg kan fokusere mer på det som er viktigste at jeg bidrar med og mine oppgaver. Jeg har bygd et lag med dyktige folk rundt meg, sier Storm. 

Rune Storm ser fortsatt på seg selv som en utfordrer. 

Risikovilje har vi hatt hele veien. Vi skal alltid opp og frem. Jeg tror aldri jeg kunne jobbet i en bedrift som hvert år gjorde det samme som året før. Gamle seiere er jeg veldig lite opptatt av. Vi skal opp og frem, og vi skal vinne.